خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





پاره ای توضیحات در غالب نامه به دادستان کل کشور

    جناب حجت الاسلام محسنی اژه ای

    دادستان محترم کل کشور

    با سلام

       احتراما، در خصوص پرونده ی  شرکت  تعاونی سایه گستران زندگی ایرانیان (ورمی کمپوست) که در

     شهر کرج مرکز استان البرز در دست رسیدگی است  به استحضار می رساند علی رغم گذشت حدود سه ماه

     از رسیدگی به موضوع با توجه به مذاکراتی که در محل دادستانی و اداره ی آگاهی کرج و اظهار نظرهای

     مسئولین  پیرامون پرونده گردیده به نظر می رسد اشراف لازم در مورد  نحوه ی کارکرد این شرکت هنوز

     وجود ندارد  و اطلاعات  مربوطه عمدتا اطلاعات ارائه شده توسط خانواده ی شریفی و اطرافیان آن ها

     (مسئولین شرکت) می باشد ، لذا لازم دیدیم روند کار تولید ورمی کمپوست و شرکت مذکور را  به شرح

     ذیل  به استحضار آن مقام عالی برسانیم .


          1- کار شرکت پرورش و تکثیر نوعی کرم خاکی به نام ایزینیاس فوتیداز می باشد که این کار قبل از ایران

           در کشورهای اروپایی و آمریکا  و کانادا صورت گرفته و در  حال انجام است و نتیجه ی کار تولید کرم جهت مصارف گوناگون و تولید کود ارگانیک ومی کمپوست می باشد.

          2-این کار با موافقت اصولی وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر نیز توسط شرکت های خصوصی و

            نهادهایی چون بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال انجام است.

          3- طرح سبدی یکی از روشهای تولید می باشد که توسط شرکت مذکور به عنوان بزرگترین تولید کننده با

            این روش مورد استفاده  قرار می گرفته .

          4- برای انجام کار شرکت مذکور  با نام تعاونی در چهارچوب بخشنامه و دستورالعمل اجرایی مشاغل

            خانگی و به روش خوشه ای دستورالعمل مذکور اقدام می نموده .(پیوست)


      نحوه کار در تکثیر و پرورش کرم و تولید کود: کرم و بستر مناسب شامل کود با مشخصات خاص به میزان

      تقریبی دوازده کیلو گرم داخل سبدهای پلاستیکی به ابعاد تقریبی 45*55 ، طی فراینددوماه ی رسیدگی،غذا 

      دهی،کنترل رطوبت،دما، اسیدیته ی بستر و جا به جایی مکرر منجر به تکثیر سه برابری تعداد کرم های  

      موجود و تولید کود ورمی کمپوست به میزان 6-7 کیلو گرم می گردد که با توجه به میزان کرم تولیدی

      قابلیت تکثیر سبدها در پایان دو ماه از یک سبد به سه سبد و خروج 6-7 کیلو گرم کود خواهد بود.

          5- نحوه قرارداد های شرکت به شرح زیر بوده است:

       الف:تکثیری

       ب: نگهداری

       ج:مشارکت در نگهداری

     

       الف: قرارداد تکثیری: قرارداد یک ساله بوده و با تحویل سبدهای شرکت بر اساس هر سبد بیست و 

       چهارهزارتومان شروع و پس از دو ماه طرف قرارداد میبایست مجددا نسبت به خرید سبدهای فاقد کرم  

       (هر سبد سه هزارتومان) به میزان سبدهای اولیه (تولید یک به دو) اقدام و داخل آن ها کرم و بستر مناسب

       بریزد. در مرحله ی دوم میبایست دوبرابر خرید اولیه سبد از شرکت خریداری و مانند مرحله ی اول عمل نماید.

     

    مازاد سبدها

    مرحله ششم

    مرحله پنجم

    مرحله چهارم

    مرحله سوم

    مرحله دوم

    مرحله اول

    خرید اول

    موجودی سبد

    _____

    24000

    24000

    24000

    24000

    12000

    6000

    3000

    خرید از شرکت میلیون

    ______

    36

    36

    36

    36

    18

    9

    72

    دریافتی از شرکت میلیون

    96

    96

    96

    96

    96

    0

    0

    0

    جمع دریافتی

    96+

    60+

    60+

    60+

    60+

    18-

    9-

    72-

     

      از ماه هشتم شرکت نسبت به خرید سبدهای تولیدی به مبلغ هر سبد هشت هزار تومان (که 3000تومان آن 

      قبلا به نام سبد از تولید کننده دریافت گردیده)اقدام می نموده و در مرحله ی انتهایی نیز کلیه ی سبدهای

      باقی مانده حاوی کرم و کود به مبلغ 8000تومان به شرکت عودت می گردد که شامل سبدهای خرید

      اولیه(24000 تومانی) نیز می باشد.

      ب: نگهدرای: (مدت قرارداد سه دوره ی دو ماهه و جمعا شش ماه)

      دراین روش نگهدارنده تحت نظر پشتیبان محلی ،(پشتیبان ها نسبت به تبلیغ شرکت و بازاریابی سبدهای

      جدید تولید شده در دست خود اقدام مینمودند) با شرکت قرارداد بسته و به میزان قرارداد از نزدیکترین 

      پشتیبان سبدهای مذکور را ابتیاع می نمود و طی فرآیند دو ماهه با نظر پشتیبان بسته به میزان تولید کرم

      درهر سبد (1به 1  یا 2 یا 3 ) و به نسبت مذکور حق الزحمه ی 6000 تومان بابت هر سبد را از شرکت 

      دریافت می نمود و پشتیبان ها هم از پورسانت هر سبد منتفع می گردیدند.هزینه های حمل و نقل وبارگیری 

      نیز از یک سو به عهده ی نگهدارنده بود،و نمایندگان شرکت پس از دریافت سبدها نسبت به جداسازی کرم 

      و کود اقدام و سبدهای جدید را به میزان خریداری اولیه برای نگهدارنده ارسال می نمودند.

      ج: مشارکت در نگهداری: سبدهای حاصل مازاد در مرحله  ب  لازم بود در دست پشتیبان ها تا پیدا شدن 

        مشتری جدید محلی بماند و یا جهت نگهدارنده های مناطق دیگر که بازاریابی شده بودند ارسال گردند که 

        این امر مستلزم هزینه ی کارگری و حمل و نقل و خسارات وارده بر اثر جابه جایی از استانی به استان  

        دیگر و گاها بسیار دور می گردید و از طرفی نگهداری آن ها هزینه هایی را بر پشتیبان ها تحمیل می

        کرده که حاضر به قبول آن نمی شدند لذا در این مسیر شرکت جهت حذف هزینه های مذکور و ایجاد

        انگیزه برای پشتیبان های خود ضمن ارائه ی پورسانت برای هر سبد به پشتیبان ها ، مبلغ 2000 تومان

        نیز جهت نگهداری سبدهای موصوف توسط آن ها اختصاص و برای ایجاد گردش مالی حجم مذکور اقدام

        به فروش آن  ها به کسانی که امکان نگهداری ندارند و تقسیم حق الزحمه ی شش هزار تومانی به دو

       هزار تومان برای پشتیبان نگهدارنده و چهار هزار تومان برای مشارکت کننده ی سرمایه گذار نمود که

        برای هر دو طرف سودآوری قابل توجهی داشت –این مهم پشتیبانان را بر آن داشت تا تمامی تلاش خود

        را جهت نگهداری سبدهای بیشتر بنماید .لذا تعدادی از پشتیبان ها با خرده گیری از نگهدارنده ها و اعلام

        میزان تقسیم 1به 1 به جای 1 به 3 یا کسرهایی از اعداد مذکور و وادار نمودن نگهدارنده ها به پرداخت

        مبلغی جهت جبران کسری مذکور(به شکل های مختلف) نگهدارنده ها را وادار می کردند از خیر تولید و

        نگهداری گذشته و سبدها را به خود پشتیبان جهت نگهداری بسپارند که این عده ی بسیار زیاد تنها یک یا

        دو مرحله یا فقط تعدادی از سبدها را خودشان نگهداری نموده اند، در بخش مشارکت نیز پس از یک

        مرحله دریافت سودودیدن تائیدهای مختلف دولتی ومردمی مشارکت کنندگان با توجه به میزان سود 

       (100درصد در سال) ترغیب به سرمایه گذاری   بیشتر تا تمام اندوخته های خود به امید فردایی بهترمی گردیدند.

        باتوجه به شرایط به وجود آمده و گستردگی این کار خارج از سیستم  شرکت مذکور مجددا  توجه مسئولین

        محترم را به شکات بالقوه ی کثیری که آماده ی پیوستن به شاکیان امروز این طرح بزرگ ملی هستند جلب

        می نماییم و به زودی اندوخته از دست دادگانی که امروز گفته می شود سی و پنج هزار نفر هستند، فردا

        به بیش از صد هزار نفر خواهند رسید. کما این که اولین شرکت پس از سایه گستران(عصر نوین) دچار

        همین مشکل گردیده وفعالیت  دومین شرکت نیز همین روزها متوقف  خواهد شد.

        در خاتمه ضمن تشکر از جناب عالی و دیگر عزیزان دست اندر کار که با تلاش شبانه روزی برای حفظ

        عزت و آبروی مسلمین و ایجاد خیر و برکت در جامعه ی اسلامی عزم خود را جزم کرده اند ، آرزوی

        سلامت و بهروزی را می نماییم.

         


     پیوست 1:

     

    دستورالعمل  اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

       هدف از این دستورالعمل ، اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ابلاغی  به شماره  53231 مورخ 23/3/89 به منظور دستیابی به مقاصد زیر می باشد : 

    الف شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت های شغلی

    ب ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی  و  اشتغال اعضاء خانوار

    ج کاهش هزینه های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت 

    د افزایش بهره وری سرمایه و صرفه جویی در هزینه های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده

    هـ - ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه های بالادستی و تشکل های خوشه ای ،
    اتحادیه ها ،  تعاونی ها و صنوف    

    و تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی    


                                                               ماده 1- اصطلاحات و تعاریف :  

    در این دستورالعمل اصطلاحات زیر معادل  مشروح آن به کار می روند :

    قانون : قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

    ستاد : ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی موضوع ماده 3 قانون

    کارگروه : کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان موضوع تبصره 2 ماده 3 قانون

    پشتیبان : منظوراشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که  مسئولیت حمایت از تعدادی  از شاغلین  خانگی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات ، اعم از آموزش ، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طراحی ، نوآوری ،  بسته بندی ، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.

    مجری :  اشخاص حقیقی  یا حقوقی که آمادگی اجرای طرح مشاغل خانگی به صورت پشتیبان یا به طور مستقل را دارند .

    دبیرخانه : دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی موضوع ماده 5 قانون ساماندهی

    سامانه : سامانه نرم افزاری مشاغل خانگی که به منظور ثبت نام اشخاص پشتیبان یا متقاضیان انجام کار درخانه راه اندازی می گردد و  قابلیت ارائه اطلاعات و راهنمائی های لازم و نمایش گردش کار و امکان گزارش دهی به ارگانهای ذیربط را دارا می باشد .

    ماده 2 مبادرت به کسب و کار خانگی توسط کارکنان خانگی ، با شرایط زیر امکان پذیر است:

          - انجام کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی

          -  تناسب حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی

          - عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی ، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان

          - عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات ) در خارج از واحد مسکونی

          - عدم تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی

          - مجاز بودن و تناسب شغل با محیط مسکونی

     

    ماده 3 وزارت کار و امور اجتماعی موظف است به منظور حمایت ، گسترش و رفع موانع ومحدودیت های مشاغل مجاز خانگی ، ستاد  را با ترکیب و وظایف مندرج در مواد 3 و4 قانون تشکیل دهد.

       جلسات ستاد با حضور اکثریت رسمیت یافته و به استناد تبصره بند 6 مصوبه هفدهمین جلسه شورای عالی اشتغال مورخ 29/1/89 لازم است از نمایندگان تام الاختیار دستگاههای سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری وزارت کشور مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری صدا و سیما و مرکز آمار ایران ، در جلسات ستاد دعوت بعمل آید. سایر دستگاههای ذیربط با تایید ریاست ستاد در جلسات شرکت می نمایند.دعوتنامه و دستور کار هرجلسه حداقل یک هفته قبل از برگزاری جلسه ، توسط دبیرخانه تهیه و برای اعضاء ارسال خواهد شد .

    ماده 4- دبیرخانه موظف است نسبت به تشکیل منظم جلسات ستاد ، پیگیری و ابلاغ مصوبات آن ، تشکیل جلسات تخصصی ( برحسب مورد ) با دستگاههای اجرایی ذیربط  و ارائه نتایج آنها به ستاد اقدام نماید.

    ماده 5  کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط موظف هستند زمینه های لازم جهت اجرای  وظایف و مصوبات ستاد در سطوح ملی و استانی را فراهم نموده و همکاری های لازم  در اجرای مصوبا ت مذکور را با وزارت کار و امور اجتماعی به عمل آورند.  

        ماده 6  ضوابط مجوز مشاغل و کسب و کارهای خانگی مصوب ستاد ، توسط وزارت کار و امور   اجتماعی  به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ خواهد شد.  مجوز مشاغل  كسب و كار خانگي، پس از تایید  مراتب از سوی  دستگاه اجرایی ذیربط، توسط وزارت کار و امور اجتماعی یا واحدهای تابعه صادر خواهد  شد.

    ماده 7  وزارت کار و امور اجتماعی موظف است با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط ، سامانه مشاغل خانگی را ایجاد  و راه اندازی نماید.

    ماده 8   شاغلین کسب و کار خانگی  موضوع ماده 2 قانون  که  در کارگاههای خانگی فعالیت می کنند مشمول  مفاد ماده 188  قانون کار می باشند .

    ماده 9  مشمولین قانون ، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می توانند در چهارچوب قانون اصلاح بند «ب» و تبصره 3 ماده 4 قانون تأمین اجتماعی ، نزد صندوق تأمین اجتماعی بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند.

    تبصره 1- مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

    تبصره 2- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با همکاری  وزارت رفاه و تأمین اجتماعی مکلف است ، اعتبار موردنیاز بیمه درمان افراد مشمول ماده 2 این قانون را در بودجه سنواتی کل کشور درقالب بیمه پایه ایرانیان پیش بینی و نسبت به پرداخت آن به صندوق بیمه گر اقدام نماید.

    ماده 10   وزارت بازرگانی  با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط موظف  است نسبت به ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در زمینه های بازاریابی ، خرید و فروش الکترونیکی  محصول و ارایه الگوهای موفق اقدام كرده و اعتبار لازم را دربودجه سنواتی پیش بینی نمایند .                                                        ماده 11-  دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند نسبت  به  شناسایی وحمايت از راه اندازي شرکت های سهامی عام خوشه ای تخصصی کسب و کار خانگی بخش غیردولتی و هدایت صاحبان مشاغل خانگی و ثبت نام کنندگان درسامانه ،  اقدام لازم  بعمل  آورند .                                                                 ماده 12  سازمان آموزش فنی و حرفه ای موظف است با هماهنگی سایر  دستگاههای مسئول نسبت به تهیه و تدوین استاندارد ها و ارائه آموزشهای کاربردی مورد نیاز صاحبان کسب و کار های خانگی  اقدام نموده و مراتب را جهت طرح و تصویب در جلسات ستاد به دبیرخانه اعلام نماید . 

    ماده 13  مسئولیت پیگیری آموزشهای ارتقاء بهره وری وایمنی و بهداشت  برای شاغلین تحت پوشش پشتیبان به عهده پشتیبان و برای افراد مستقل  به عهده دستگاه اجرایی ذیربط می باشد .

    تبصره سازمان آموزش فني و حرفه اي و دستگاه اجرايي ذيربط موظف  به پيش بيني تامين اعتبار مورد نياز آموزش هاي مذكور مي باشند. 

    ماده 14    کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به شناسایی مشاغل خانگی دارای مزیت های نسبی و رقابتی در بازار و ارائه آنها به دبیرخانه جهت بررسی و تصویب در ستاد می باشند. دبیرخانه موظف است حداکثر تا اول اسفند هر سال نسبت به معرفی مشاغل مذکور از طریق رسانه ها اقدام نماید.

    ماده15- بستر سازی و فراهم آوردن امکانات ثبت نام اینترنتی متقاضیان در سایت مشاغل خانگی به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد . 

     ماده 16 وزارت بازرگانی موظف است با همکاری شورای اصناف، فهرست آن دسته از مشاغلي که  در خانه قابل انجام می باشند و صنوف و اتحادیه های  پشتیبان آنها را به دبیرخانه ستاد اعلام نماید.

    ماده 17  وزارت تعاون موظف است با تشکیل تعاونی های استانی ،شهرستانی ، شهري و روستايي  زمینه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را  فراهم کرده و گزارش آن را جهت طرح در ستاد ، به دبیرخانه اعلام نماید.

       ماده 18  بانک مرکزی موظف است هر ساله سهميه قابل اعطاء از محل منابع قرض  الحسنه  و منابع عادي سيستم بانكي را به ستاد ارائه دهد تا ستاد بر اساس اولويت انواع مشاغل خانگي ، نسبت به تعيين سهميه استاني اقدام لازم را به عمل آورد .                                                                تبصره  - در تنظيم سهم هر استان،  وزارت كار و امور اجتماعي با كمك ساير اعضاء جداول توزيع منابع تسهيلات بانكي را در اختيار بانك مركزي قرار خواهد داد تا بر اساس برآورد مذكور به بانكهاي عامل ابلاغ نمايد.

    ماده 19 صندوق مهر امام رضا (ع ) موظف است با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط هر سال 20% از منابع خود را به طرحهای ساماندهی  و حمایت از مشاغل و کسب و کار خانگی  اختصاص دهد. 

    ماده 20 کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری هراستان با عضویت نمایندگان متناظر عضو ستاد و به  ریاست استاندار، مسئولیت اجرای وظایف ذیل را درسطح استان به عهده دارد :

    1-  هماهنگی و نظارت براجرای مصوبات ستاد و حسن اجرای  قانون و این دستورالعمل در سطح استان .

    2 تعیین شیوه اطلاع رسانی و تبلیغات درخصوص قانون از طریق رسانه ها در سطح استان.

    3-   بررسی گزارش عملکرد دستگاهها  و ارائه گزارش هر سه ماه یک بار به دبیرخانه.

    4 - بررسی و شناخت فرصت ها  ، ظرفیت ها ، محدودیت ها و موانع ایجاد و توسعه کسب  و کار خانگی در
    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.

    منبع
    برچسب ها : خانگی ,شرکت ,ماده ,ستاد ,مشاغل ,پشتیبان ,مشاغل خانگی ,اجرایی ذیربط ,دستگاههای اجرایی ,نماید ماده ,قانون ساماندهی ,دستگاههای اجرایی ذیربط ,هماهنگی دستگاههای اجرایی ,دبیرخانه اعلام نماید , کلیه دستگاههای اجرایی ,
    پاره ای توضیحات در غالب نامه به دادستان کل کشور

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده